JAZDA Z PRZYCZEPĄ - JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ?

Jak należy się przygotować do jazdy z przyczepą? Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy, których nie może nam zabraknąć.

HAK HOLOWNICZY

Bez niego nie zamontujesz przyczepy w swoim samochodzie. Najlepiej sprawdzają się fabryczne haki holownicze, ale nie wszystkie auta są w nie wyposażone. Jeśli w Twoim pojeździe nie ma haka, a chcesz podróżować z przyczepą, to musisz go zamontować. Najwygodniejszym i najbardziej estetycznym rozwiązaniem jest hak zdejmowany - kiedy go nie potrzebujesz, leży sobie w bagażniku i nie szpeci auta. Trzeba tylko pamiętać, by po użyciu wytrzeć go do czysta, a przy ponownym montażu posmarować kulę. O hak stały trzeba dbać jeszcze bardziej, ponieważ jest narażony na czynniki zewnętrzne. Powinien mieć zawsze nasmarowaną kulę i założoną osłonę - zapobiega to korodowaniu. 

PRZYCZEPA

Podczas mocowania przyczepy, najlepiej poprosić kogoś o pomoc. Należy podjechać jak najbliżej do dyszla i uważać, żeby nie uszkodzić zderzaka. Zaczep powinien się bez problemu blokować w pozycji zamkniętej na haku. Nie może być żadnych luzów. Następnie trzeba założyć stalową linkę zabezpieczającą i podłączyć elektrykę. Przyczepa powinna mieć sprawną instalację elektryczną i hamulec najazdowy, jeśli go posiada. Zadbaj też o utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach. Przed wyruszeniem w drogę skontroluj oświetlenie przyczepy - stop i kierunkowskaz powinny działać bez zarzutów. Sprawdź też widoczność w lusterkach bocznych. Jeżeli planujesz jazdę dużą i szeroką przyczepą, np. kempingową, to warto zaopatrzyć się w lustra z wysięgnikami, montowane na lusterkach samochodowych.

ZAŁADUNEK

Przed jazdą z przyczepą ważne jest też jej prawidłowe załadowanie. Bagaż należy układać w pobliżu dyszla i na wysokości osi. Jednocześnie trzeba postarać się o w miarę równomierne rozłożenie ciężaru na całej powierzchni przyczepy. Zbyt duży ładunek po stronie dyszla może nadmiernie obciążyć hak. Z kolei duży ciężar po przeciwnej stronie sprawi, że jazda z przyczepą będzie mniej stabilna - pojazd może wpaść w niebezpieczne kołysanie wzdłużne.

TRÓJKĄTY

Wybierając się w podróż z przyczepą, powinieneś posiadać w samochodzie dwa trójkąty ostrzegawcze. W razie awarii samej przyczepy możesz być zmuszony do pozostawienia jej przy drodze - wtedy konieczne będzie odpowiednie zabezpieczenie tego miejsca trójkątem ostrzegawczym. Aby możliwa była kontynuacja podróży samym samochodem, musisz mieć na wyposażeniu drugi trójkąt, który zabierzesz ze sobą.  

UBEZPIECZENIE OC

Ostatnie, ale wcale nie najmniej ważne, jest posiadanie ubezpieczenia OC przyczepy. Wyrządzenie komuś szkody przyczepką, na przykład podczas manewrowania na parkingu, może zdarzyć się każdemu, nawet najbardziej wytrawnemu kierowcy. Brak stosownej polisy oznacza konieczność pokrycia odszkodowania z własnych środków. Twoim obowiązkiem jest również zadbanie o to, żeby przyczepka miała przeprowadzone aktualne badanie techniczne.

JAZDA Z PRZYCZEPĄ - PRZEPISY

Osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii B, mogą prowadzić samochód osobowy z:

  • przyczepą lekką bez hamulca o dopuszczalnej masie całkowitej 750 kg;
  • przyczepą o wyższej masie całkowitej niż 750 kg, ale posiadającą hamulec najazdowy - w tym przypadku dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie może być wyższa od masy całkowitej pojazdu holującego, a cały zestaw pojazdów nie może przekraczać 3,5 tony.

Od powyższych zasad jest wyjątek. Dopuszcza się przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 tony zestawu składającego się z samochodu i przyczepy. Jednak ten zestaw nie może przekroczyć 4,25 tony. Warunkiem jest posiadanie prawa jazdy z kodem 96. Jego wyrobienie nie jest ani kłopotliwe, ani kosztowne. Nie wymaga dodatkowego szkolenia, a jedynie podejścia do egzaminu praktycznego, którego cena wynosi około 170 zł. Takie uprawnienie pozwoli na ciągnięcie przyczepy kempingowej, a także innych przyczep o różnorakim zastosowaniu, np. dla koni, do przewozu łodzi czy motocykli.

Osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii B+E, mogą prowadzić zestaw pojazdów o łącznej masie nawet do 7 ton. Jednak wyrobienie takich uprawnień trwa dłużej i wiąże się z większymi kosztami niż sam kod 96.

Możliwości techniczne pojazdu są określone w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach:

  • O1 - maksymalna masa przyczepy z hamulcem najazdowym;
  • O2 - maksymalna masa przyczepy bez hamulca.

Należy zapoznać się z tymi zapisami oraz porównać je z informacjami z dowodu rejestracyjnego przyczepy (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) i skonfrontować to z uprawnieniami wynikającymi z posiadanego przez nas prawa jazdy. Zanim wyjedziesz w drogę, musisz wiedzieć, jak ciężką przyczepę możesz holować. Poruszanie się pojazdem z przyczepą o łącznej masie powyżej 3,5 tony kosztuje. Koszt przejazdu 1 km zależy od typu drogi, którą się poruszamy, i normy emisji spalin samochodu.

Dozwolone wymiary zestawu pojazdów to:

  • maksymalna wysokość przyczepy lub samochodu - 4 m,
  • maksymalna szerokość przyczepy lub samochodu - 2,55 m,
  • maksymalna długość zestawu - 18,75 m.

Dopuszczalna prędkość z przyczepą to:

  • na obszarze zabudowanym - standardowo 50 km/h,
  • poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych - 70 km/h,
  • poza obszarem zabudowanym na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach - 80 km/h.

Dlaczego konieczne jest ograniczenie prędkości jazdy z przyczepą? Jazda z przyczepą prędkością większą niż 80 km/h stwarza niebezpieczeństwo na drodze, ponieważ może dojść do kołysania lub skakania przyczepy, nawet gdy jest ona w bardzo dobrym stanie technicznym.

JAK JEŹDZIĆ Z PRZYCZEPĄ SAMOCHODOWĄ?

Technika jazdy z przyczepą nie należy do najłatwiejszych. Co gorsza, nie zdobędziemy tej umiejętności podczas standardowego kursu na prawo jazdy. Najważniejsze jest zachowanie szczególnej ostrożności. Trzeba mieć przez cały czas na uwadze, że samochód osobowy ciągnący przyczepę bagażową jest bardzo długi, więc wymaga od nas nieco innej jazdy niż zwykle. Przed wyruszeniem w dłuższą drogę, warto poćwiczyć technikę jazdy, zwłaszcza z przyczepą kempingową.

O czym należy pamiętać, jadąc samochodem z przyczepą?

  • Ruszanie pojazdem z przyczepą wymaga zwiększonych obrotów silnika.
  • Podczas przyspieszania konieczne jest bardziej zdecydowane operowanie pedałem gazu. 
  • Auto z przyczepą ma większe obciążenie, więc droga hamowania staje się dłuższa. Gwałtowne naciśnięcie hamulca może spowodować trudności w utrzymaniu prostego toru jazdy przyczepy. Dlatego trzeba wnikliwie analizować sytuację na drodze i w razie konieczności rozpocząć hamowanie nieco wcześniej niż zwykle. 
  • Podczas jazdy z przyczepą, najwięcej problemów przysparza kierowcom cofanie. Należy ustawić auto i przyczepę tak, aby znajdowały się w linii prostej, a następnie bardzo powoli ruszyć do tyłu. By skręcić w prawo, należy kręcić kierownicą w lewo i odwrotnie - aby skręcić w lewo, trzeba kręcić w prawo. Prostujemy, kręcąc kierownicą w przeciwnym kierunku.
  • Podczas manewrowania na parkingu, ale też w trakcie wyprzedzania na trasie, przyczepa nie można się zbyt wcześnie „łamać”. Wyprzedzanie wymaga więcej czasu i miejsca, upewnij się, czy masz go pod dostatkiem. 
  • Na zakrętach koła przyczepy toczą się po mniejszym łuku, więc trzeba uważać, żeby nie zawadzić o krawężnik.
  • Parkowanie z lekką przyczepą nie jest trudne - w razie problemów, wystarczy zatrzymać auto, odpiąć ją i ustawić we właściwym miejscu. Więcej problemów sprawia zaparkowanie dużej przyczepy kempingowej, dlatego warto to poćwiczyć przed wyruszeniem w podróż.

źródło:https://www.uniqa.pl/porady-komunikacja/jazda-z-przyczepa-samochodowa-przepisy-i-technika-jazdy/